Lowforum_MainPic הליכי גירושין
Lowforum_MainPic הליכי גירושין
פנייה לייעוץ אישי



הליכי גירושין ללא ילדים

גירושין ללא ילדים הם קלים יותר מהרבה בחינות מגירושין עם ילדים. במאמר הנוכחי אעמוד על ההבדלים בין גירושין עם ילדים לגירושין ללא ילדים, ואסביר מהן הסוגיות העיקריות בגירושין ללא ילדים.

תוכן עניינים

גירושין ללא ילדים פשוטים יותר

אחוזי הגירושין בישראל, ובעולם המערבי כולו, הולכים ועולים. בני זוג רבים מוצאים את עצמם מפרקים את החבילה ומתגרשים. מקרי הגירושין אינם מתרחשים בטווח גיל מסוים, אלא בכל גיל – החל מבני זוג צעירים שזה עתה נישאו וכלה בבני זוג מבוגרים להם יש כבר ילדים גדולים.

כשמדובר בבני זוג עם ילדים, הגירושין כוללים את סוגיות המשמורת, הסדרי הראייה ומזונות הילדים. סוגיית האחריות ההורית על הילדים וסוגיית תשלום דמי המזונות, הינן מוקש מרכזי ומשמעותי בהליכי גירושין. בני זוג עלולים להיתקל בחילוקי דעות מהותיים בסוגיות אלה ולהיקלע למערבולת שתמשוך את הגירושין זמן רב.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

ניתן לומר שבגירושין עם ילדים, חלק מרכזי בהליכי הגירושין אינו מתמקד בפרידה עצמה אלא בהסדרת האחריות ההורית לאחר הגירושין.

לעומת זאת, כאשר מדובר בבני זוג ללא ילדים, הגירושין פשוטים בהרבה. בהעדר ילדים בתמונה, הגירושין מתמקדים בעיקר בפרידה עצמה ולא בחיים שאחרי הגירושין.

זאת ועוד, גם מבחינה רגשית, גירושין ללא ילדים עשויים להיות קלים יותר בהשוואה לגירושין עם ילדים. כאשר ישנם ילדים, הפרידה אף פעם לא מוחלטת. בני זוג גרושים עם ילדים צריכים להמשיך להתנהל כהורים משותפים עבור הילדים.

לעומת זאת, כאשר אין לבני הזוג ילדים, הגירושין הם למעשה סיום סופי של הקשר בין בני הזוג.

הסוגיה העיקרית: חלוקת הרכוש

סוגיית חלוקת רכוש היא הסוגיה המרכזית בגירושין ללא ילדים. בדרך כלל, לבני זוג יש לא מעט רכוש משותף. למשל: דירה, מכונית, רהיטים, מכשירים חשמליים ועוד. בזמן גירושין עולה השאלה כיצד יש לחלק את הרכוש; מי מקבל את הדירה? מי מקבל את המכונית? מי מקבל את הרהיטים?

הכלל המשפטי הוא שרישום הדירה או המכונית או כל נכס אחר על שם אחד מבני הזוג אינו מכריע שהנכס יהיה שלו. מה שמכריע הוא או ‘הסכם ממון’ שעשו בני הזוג או ‘הסדר איזון משאבים’ שקבע החוק.

במידה ובני הזוג ערכו הסכם ממון, הרכוש מתחלק כפי שנקבע בהסכם הממון, אולם במידה ובני הזוג לא ערכו הסכם ממון, הרכוש יתחלק לפי ‘הסדר איזון משאבים’ שנקבע בחוק [או לפי ‘חזקת השיתוף’ במקרים מיוחדים].

משמעות הסדר איזון משאבים היא כי כל הנכסים שצברו בני הזוג במהלך הנישואין יתחלקו שווה בשווה בגירושין. עם זאת, נכסים שהביא עימו אחד מבני הזוג לפני הנישואין וכן נכסים שקיבלו בני הזוג במתנה או בירושה במהלך הנישואין אינם מתחלקים שווה בשווה, אלא כל אחד מבני הזוג מקבל את הנכס שהביא עימו אל הנישואין ואת הנכס שקיבל במתנה או בירושה.

מזונות אשה

כאשר מדברים על ‘מזונות’ בהקשר של גירושין, מתכוונים בדרך כלל למזונות ילדים. אולם במקרה של גירושין ללא ילדים, מזונות ילדים אינם רלוונטיים כמובן. המזונות היחידים שרלוונטיים הינם ‘מזונות אשה’.

בניגוד למזונות ילדים שנועדו עבור צורכי הילדים לאחר הגירושין, מזונות אשה נועדו עבור צורכי האשה עד הגירושין. לאחר הגירושין אין האשה זכאית למזונות.

בית המשפט לענייני משפחה או בית הדין הרבני?

לאן כדאי לפנות? לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה? שאלה זו היא שאלה חשובה עבור כל בני זוג שמתגרשים – כולל במקרה גירושין ללא ילדים.

ישנם הבדלים מהותיים בין גישותיהן של שתי הערכאות, ועל כן מומלץ להיוועץ בעורך דין המתמחה בדיני משפחה. עורך הדין יבחן את ההיבטים השונים של מקרה הגירושין הספציפי שלכם, ויוכל להמליץ לכם על הערכאה המועדפת עבורכם.

*האמור באתר הליכי גירושין Lowforum נכתב על מנת לתת לגולש מידע ראשוני מקצועי – אך אינו מתיימר להיות מעודכן או מקיף. אין לראות באמור כתחליף לייעוץ משפטי והעושה זאת – עושה באחריותו.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2315790
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף