Lowforum_MainPic הליכי גירושין
Lowforum_MainPic הליכי גירושין
פנייה לייעוץ אישי



איך מתגרשים בלי לפגוע בילדים?

גירושין של ההורים הם אף פעם לא דבר פשוט עבור הילדים. האם ניתן להתגרש בלי לפגוע בילדים? כיצד ניתן להקל עליהם? על מה חשוב להקפיד?

תוכן עניינים

ילדים מתקשים עם הגירושין של הוריהם

גירושין הם אינם דבר נעים עבור אף אחד מהצדדים, אך עבור הילדים הם עלולים להיות משבר של ממש. מחקרים רבים מראים כי ילדים עשויים לסבול מקשיים רגשיים ואף נפשיים בעקבות הגירושין של הוריהם.

עם זאת, יש להבחין בין מקרה בו מדובר בתינוק ממש למקרה בו מדובר בילד גדול יותר. כאשר מדובר בתינוק, בדרך כלל התינוק אינו זוכר את החיים שלפני הגירושין, והוא עשוי לתפוס את עצמו כמי שגדל תמיד במשפחה חד הורית.

אולם כשמדובר בילד גדול יותר, שמבין את משמעות השינוי שעובר עליו, הילד עשוי להיתקל בקשיים משמעותיים. אשר ייתכן ויהיו להם השלכות על חייו גם כאדם בוגר וכהורה לילדים משלו.

למרות הצער והקושי שבדבר, לפעמים אין ברירה וההורים חייבים לפרק את החבילה. הקושי של הילדים אינו מצדיק נישואין של סבל עבור ההורים.

יתירה מכך: לא מעט מומחים טוענים כי מוטב לילד לגדול אצל הורים גרושים אך רגועים, מאשר לגדול בבית בו יש מריבות וכעסים על בסיס יומיומי. הפרדת הכוחות, אפוא, עשויה לפעול דווקא לטובתו של הילד ולהפחתת המשקעים והנזקים אשר המריבות הסובבות אותו עלולות להותיר בליבו.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

שיתוף פעולה בין ההורים עשוי להקל מאד על הילדים

במידה והחלטתם להתגרש, ישנם צעדים שתוכלו לעשות בכדי להקל על הילדים שלכם לעבור את תקופת הגירושין. הצעד אולי החשוב ביותר הוא שיתוף פעולה ביניכם, ההורים.

ככל שתשתפו פעולה יותר בהרגעת הילדים וביצירת קו אחיד בהתמודדות שלהם עם הגירושין, כך יגדל הסיכוי שלהם לעבור את תקופת הגירושין במינימום נזק.

יש להבהיר לילדים היטב את המצב החדש שנוצר ולהסביר להם כיצד בדיוק הוא הולך להשפיע על סדר היום שלהם. יש להסביר להם, למשל, היכן הם הולכים לישון, באיזה בית-ספר הם הולכים ללמוד, ואצל מי הם ישהו בסופי השבוע בתקופת הגירושין.

ילדים צריכים ביטחון ויציבות, וככל שהם יבינו טוב יותר מה בדיוק הולך לקרות איתם במצב החדש אליו נקלעו, כך הם יהיו רגועים יותר ויוכלו להתמודד עם הגירושין טוב יותר.

כאשר ישנם כמה אחים, מומחים ממליצים לכנס את כל הילדים ולספר להם ביחד על הפרידה של ההורים. יתרונה של שיחה כזו כפול. ראשית, עצם הכינוס של כל הילדים נותן להם תחושה של ביחד, שעשויה לסייע להם לצלוח את תקופת הגירושין כמשפחה.

שנית, חשוב שהילדים ידעו שגם אחיהם מצויים בסוד העניינים, בכדי שלא יחששו לדבר איתם ולשתף אותם בלבטיהם.

חשוב להסביר לילד שהוא לא אשם בגירושין של הוריו

אחד הדברים שחוזרים על עצמם בהרבה מקרי גירושין הוא האשמה עצמית של הילד בגירושי הוריו. ילד קטן מתקשה להבין שישנה מציאות חיצונית שאינה קשורה אליו, והוא עשוי לחשוב ברצינות גמורה שהתנהגותו הרעה גרמה לפרידת הוריו.

משום כך, חשוב מאד שההורים יבהירו לו, בשפתו, שהפרידה אינה קשורה אליו כלל. על ההורים להעביר לו את המסר הברור שאינם כועסים עליו ושהם ממשיכים לאהוב אותו כמו תמיד ושההורים נפרדים כבני זוג אבל לעולם יישארו הורים במשותף לילד ולאחיו.

בשורה התחתונה

עם כל הכאב והצער שבדבר, לפעמים גירושין הם צעד בלתי נמנע. לא זו בלבד שהקושי של הילדים אינו מצדיק סבל של ההורים, אלא שבמקרים מסוימים מוטב לילדים לגדול בבית חד הורי שליו מאשר לגדול בבית רווי כעסים ומתחים.

במידה והחלטתם להתגרש, הדבר החשוב ביותר עבור ילדיכם הוא שיתוף פעולה ביניכם, ההורים. כאשר אתם משתפים פעולה בהרגעת הילדים ובהכוונתם, אתם מסייעים להם לעבור את תקופת הגירושין בצורה קלה ובריאה יותר.

שיתוף הפעולה עשוי להוביל לבסוף לפירוד הוגן, בלא מלחמות מיותרות ומזעור הפגיעה בילדים.

*האמור באתר הליכי גירושין Lowforum נכתב על מנת לתת לגולש מידע ראשוני מקצועי – אך אינו מתיימר להיות מעודכן או מקיף. אין לראות באמור כתחליף לייעוץ משפטי והעושה זאת – עושה באחריותו.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2315790
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף