Lowforum_MainPic הליכי גירושין
Lowforum_MainPic הליכי גירושין
פנייה לייעוץ אישי



גירושין של זוגות חד-מיניים – המדריך המלא

הלגיטימציה הציבורית לזוגיות חד מינית עולה בהתמדה. האם זוגות חד מיניים יכולים להינשא בישראל? האם הם יכולים להתגרש? ומה לגבי זוגות חד מיניים שנישאו בחו”ל?

תוכן עניינים

זוגות חד מיניים אינם יכולים להינשא ולהתגרש ברבנות

החוק קובע כי בתחום נישואין וגירושין חל ‘הדין האישי’, כלומר הדין הדתי. משמעות הדבר היא כי הסמכות להשיא ולגרש בני זוג מסורה לבית הדין הדתי של כל עדה ועדה. בני זוג יהודים צריכים להינשא ולהתגרש בבית הדין הרבני, ובני זוג מוסלמים צריכים להתגרש בבית הדין השרעי.

בית הדין הרבני הוא למעשה בית דין דתי אשר פוסק על פי ההלכה היהודית. ההלכה היהודית אוסרת על קיום יחסי מין בין שני גברים ואינה מכירה בהקמת תא משפחתי שאינו מורכב מאיש ואשה. משום כך, זוגיות חד מינית אינה מוכרת בבית הדין הרבני.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

האם בני זוג חד מיניים יכול להינשא מחוץ לבית הדין הרבני? התשובה היא שלילית. לא ניתן להינשא בישראל מחוץ לבית הדין הדתי.

זוגות חד מיניים הידועים בציבור

עם זאת, בני זוג חד מיניים יכולים להיות מוכרים כ’ידועים בציבור’ ועל ידי כך לקבל זכויות משפטיות מסוימות כנשואים. בית המשפט יצר את המונח המשפטי ‘ידועים בציבור’ עבור זוגות שאינם יכולים להינשא פורמאלית אך חיים בזוגיות משותפת מלאה.

התנאי הבסיסי להכרה של בני זוג כידועים בציבור הוא מגורים משותפים וניהול משק בית משותף. בני זוג המתגוררים בבית משותף ומנהלים משק בית משותף עשויים להיחשב כידועים בציבור. תואר זה מעניק להם, כאמור, זכויות רבות השמורות לנשואים.

האם בני זוג חד מיניים שהוכרו כידועים בציבור צריכים להתגרש?

התשובה היא שלילית. תואר ידועים בציבור אינו נחשב כנישואין, אלא רק מזכה את נושאיו בזכויות מסוימות. משום כך, בני זוג חד מיניים שמחליטים להיפרד אינם צריכים גירושין כלל, אלא כל אחד הולך לדרכו, כמובן רצוי לאחר שהוסדרו נושאי הרכוש ומשמורת הילדים ומזונותיהם באם ישנם.

בני זוג חד מיניים שנישאו בחו”ל

למרות כל האמור, ישנו מקרה אחד בו בני זוג חד מיניים יכולים להירשם כנשואים במדינת ישראל. מדובר במקרה בו בני הזוג נישאו בנישואין אזרחיים בחו”ל, במדינה המכירה בנישואין חד מיניים. זוג כזה שמגיע לארץ עם תעודת נישואין רשמית יוכל להירשם כנשוי במרשם האוכלוסין של משרד הפנים.

הלכה זו נקבעה בפסק דין בג”ץ יוסי בן ארי והיוותה חידוש מהפכני. בית המשפט חידש שיש לבצע אבחנה בין רישום במרשם האוכלוסין לבין הכרה בנישואין חד מיניים. לפי פסק הדין, אמנם נישואין חד מיניים אינם מוכרים במדינת ישראל, אך כאשר פקיד הרישום נתקל בתעודת נישואין רשמית מחו”ל, עליו לרשום את בני הזוג כנשואים.

אלא שבית המשפט מדגיש בפסק הדין כי מדובר רק ברישום גרידא: “איננו מחליטים כי בישראל מוכרים נישואים בין בני אותו מין; איננו מכירים בסטטוס חדש של נישואים אלה; איננו נוקטים כל עמדה באשר להכרה בישראל של נישואין בין בני אותו מין הנערכים מחוץ לישראל…

התשובה לשאלות אלה, בהן אין אנו מכריעים היום, קשה היא וסבוכה… יש לקוות כי הכנסת תוכל ליתן עליהן, או על חלקן, את דעתה”. (מתוך פסק הדין).

משום כך, בני זוג שנישאו בחו”ל ונרשמו כנשואים במרשם האוכלוסין אינם צריכים להתגרש. נישואיהם אינם מוכרים בחוק ועל כן הם יכולים להיפרד ללא שום גירושין.

עם זאת, במידה והם מעוניינים לשנות את הסטטוס שלהם במרשם האוכלוסין מנשוי לרווק, הם יכולים לבקש מבית המשפט להורות לפקיד המרשם לשנות את הסטטוס שלהם.

*האמור באתר הליכי גירושין Lowforum נכתב על מנת לתת לגולש מידע ראשוני מקצועי – אך אינו מתיימר להיות מעודכן או מקיף. אין לראות באמור כתחליף לייעוץ משפטי והעושה זאת – עושה באחריותו.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2315790
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף