Lowforum_MainPic הליכי גירושין
Lowforum_MainPic הליכי גירושין
פנייה לייעוץ אישי



הליך גירושין בשיתוף פעולה

בני זוג רבים מגיעים להחלטה לסיים את הנישואין ברוח טובה, ולהתגרש מתוך שיתוף פעולה. במאמר הנוכחי אעמוד על היתרונות של גירושין בהסכמה, ואסביר כיצד מתנהל הליך גירושין בהסכמה.

תוכן עניינים

שיתוף פעולה בגירושין יכול לחסוך זמן, כסף ודם רע

בהרבה מקרי גירושין, ההחלטה להתגרש מתגבשת רק אצל אחד מבני הזוג. לעתים, בן הזוג השני כלל אינו מודע לצעדים האופרטיביים שעושה בן הזוג שרוצה להתגרש, והוא מופתע לקבל ביום בהיר כתב תביעה ומכתב רשמי המזמין אותו לדיון גירושין.

במקרים כאלו, בן הזוג שפתח בהליכי גירושין החליט באופן בלעדי היכן יידונו ההליכים המשפטיים מכאן ואילך.

זאת משום שעצם הגשת התביעה לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה, קובעת כי מעתה ואילך אותה ערכאה שאליה הוגשה התביעה תהיה המוסמכת הבלעדית לדון בהליכי הגירושין. ההבדלים בין הערכאות מהותיים, ולקביעה מי ידון בהליכי הגירושין ישנה משמעות רבה.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

למותר לציין שהכעס שמצטבר אצל בן הזוג שהופתע מהמהלכים המשפטיים גדול, והדרך למדרון של מריבות וסכסוכי גירושין חלקלקה. סכסוכי גירושין עשויים להימשך חודשים ארוכים ואף שנים בשל הדם הרע בין שני הצדדים.

מלבד אובדן הזמן והדם הרע שזורם בין הצדדים, לסכסוכי גירושין ממושכים עלולות להיות השלכות כלכליות כבדות. כסף רב נזרק על ההליכים המשפטיים השונים ועל עבודתם של עורכי הדין משני הצדדים.

משום כך, במידת האפשר, מומלץ להתגרש בהסכמה ותוך שיתוף פעולה. הרבה עוגמת נפש, זמן וממון נחסכים כאשר שני הצדדים מחליטים ביחד על מועד הגירושין ועל הערכאה אליה הם פונים.

הסכם גירושין

מלבד ההסכמה על מועד הגירושין ועל הערכאה בה יידון התיק, מומלץ לחתום על הסכם גירושין מפורט, שיסדיר את כל הסוגיות הכרוכות בגירושין. ככל שההסכם יהיה מפורט וברור יותר, כך יימנעו אי הבנות ומריבות בהמשך הדרך.

יש לכלול בהסכם הגירושין את כל הנושאים שעומדים על הפרק. החל מעצם ההסכמה להתגרש, עבור דרך ההסכמות בנוגע לחלוקת רכוש, מזונות אשה וכתובה, וכלה בהסכמות לגבי מזונות ילדים, משמורת והסדרי ראייה. במסגרת הסדרת האחריות ההורית בהסכם הגירושין, מומלץ לפרט את שעות הביקור של ההורה שאינו משמורן, ואת מסגרות החינוך בהן ילמדו הילדים.

בדרך כלל מוסיפים בסוף ההסכם, או בתחילתו, סעיף הקובע כי אם תתעוררנה מחלוקות באשר לפרשנות או ליישום ההסכם, הערכאה שמאשרת את ההסכם תהיה המוסמכת להכריע בהן. כמו כן, מקובל להוסיף סעיף בו נכתב כי בני הזוג מבינים את משמעותו של ההסכם וחותמים עליו מתוך רצון חופשי.

בכדי שההסכם יקבל תוקף משפטי מחייב, לא די בכך שבני הזוג חתומים עליו, אלא נדרש אישור של ערכאה משפטית. הערכאה המשפטית – בית המשפט או בית הדין – עוברת על ההסכם, מוודאת שאין בו סעיפים הנוגדים את טובת הילדים ושבני הזוג חתמו עליו מתוך רצון חופשי, ומאשרת אותו.

בקשה משותפת לגירושין

בניגוד להסכם הגירושין, אותו ניתן לאשר הן בבית המשפט והן בבית הדין, הגירושין עצמם, כלומר טקס הגט, יכול להתבצע אך ורק בבית הדין הרבני.

לשם פתיחת הליכי הגירושין בבית הדין, יש למלא טופס ‘בקשה משותפת לגירושין’, המיועד עבור גירושין בהסכמה. [זאת בניגוד לטופס ‘תביעת גירושין‘, שנועד עבור מקרים בהם רק אחד מבני הזוג מעוניין להתגרש ו’תובע’ את בן זוגו להתגרש].

מומלץ להיעזר במגשר מקצועי

הסכמה על כל הסוגיות אינה דבר מובן מאליו. לשם כך נדרשים הרבה רצון טוב ושיתוף פעולה בין הצדדים. בכדי להגיע לעמק השווה, ובכדי לדון על הנושאים השונים מבלי להיגרר למריבות ועימותים, זוגות רבים בוחרים להיעזר במגשרים מקצועיים.

תפקידו של המגשר הוא להוריד את הכעסים ואת הטונים של שני הצדדים, לדאוג לאינטרסים של שני הצדדים, ולמצוא את שביל הזהב לטובת שני הצדדים. מגשר מקצועי צריך להיות בקי הן בהיבטים המשפטיים בסוגיות השונות, והן בהיבטים האנושיים של בני זוג שמתגרשים, בכדי לנווט את הספינה אל חוף מבטחים.

*האמור באתר הליכי גירושין Lowforum נכתב על מנת לתת לגולש מידע ראשוני מקצועי – אך אינו מתיימר להיות מעודכן או מקיף. אין לראות באמור כתחליף לייעוץ משפטי והעושה זאת – עושה באחריותו.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2315790
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף