Lowforum_MainPic הליכי גירושין
Lowforum_MainPic הליכי גירושין
פנייה לייעוץ אישי



הליך פתיחת תיק ברבנות

החלטתם להתגרש? פתיחת תיק ברבנות היא השלב הראשון בהליכי הגירושין. במאמר הנוכחי אסביר מה המשמעות של פתיחת תיק ברבנות, ואשתדל לתת כמה טיפים חשובים שעשויים לסייע לכם בצעדים הראשונים בגירושין.

תוכן עניינים

פתיחת תיק גירושין ברבנות

כשמדברים על ‘פתיחת תיק גירושין’, צריך להבחין בין שני הליכים שונים. ישנו הליך של בירור הסוגיות הנוגעות לגירושין, כגון חלוקת רכוש, מזונות ומשמורת, וישנו הליך של ביצוע טקס הגירושין עצמו, כלומר טקס סידור הגט.

בירור הסוגיות הנלוות לגירושין יכול להתבצע הן בבית המשפט לענייני משפחה מכוח סמכות טבועה, והן בבית הדין הרבני מכוח סמכות נגררת.

[ביאור הדבר: הסמכות המקורית לדון בסוגיות הללו מסורה לבית המשפט לענייני משפחה, אך ניתן ‘לכרוך’ את הסוגיות ביחד עם הבקשה לביצוע הגירושין בבית הדין, ועל ידי כך להקנות לבית הדין סמכות לדון בהן].

לעומת זאת, טקס הגירושין עצמו אינו יכול להתבצע בבית המשפט אלא רק בבית הדין הרבני. בית הדין הרבני הוא הממונה על דיני נישואין וגירושין בישראל, ולו מסורה הסמכות הבלעדית לדון בנושאים אלה.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מרוץ הסמכויות

לאור האמור, יוצא שאפשר להגיש את תביעת הגירושין גם בבית המשפט לענייני משפחה וגם בבית הדין הרבני. משמעות הדבר היא כי ישנה סמכות מקבילה גם לערכאה דתית, בית הדין הרבני, וגם לערכאה אזרחית, בית הדין לענייני משפחה. למותר לציין שעקרונות המשפט הדתי אינם זהים לעקרונות המשפט האזרחי, מה שיוצר מין תחרות בין שתי שיטות משפט שונות.

בעקבות כך נוצר מצב מעניין מאד: כאשר אחד מבני הזוג מגיש תביעת גירושין בבית המשפט, בן הזוג השני יכול להגיש תביעה בבית הדין, וכן להיפך. כמובן שמצב זה אינו תקין. הרי לא יתכן ששתי ערכאות, אשר לשתיהן סמכות זהה, ידונו באותה סוגיה ויוכלו לפסוק פסקי דין סותרים.

הפתרון למצב זה נמצא על ידי הקביעה כי מי שהגיש ראשון את התביעה רוכש סמכות בלעדית מכאן ואילך. כלומר, בן הזוג הראשון שהגיש תביעה לאחת מן הערכאות, קובע כי מעתה ואילך אותה ערכאה תהיה המוסמכת הבלעדית לדון בסוגיות הגירושין.

חשוב להיות יוזם ולא נגרר בגירושין

אחד הטיפים החשובים ביותר בגירושין הוא להיות מוביל ולא מובל, יוזם ולא נגרר. ישנן כמה סיבות לכך:

ראשית, ‘מרוץ הסמכויות’, המתואר לעיל, הביא למצב בו מי שיוזם את הגירושין קובע בעצם איזו ערכאה תדון בתיק. ישנם הבדלים משמעותיים בגישותיהן המשפטיות של שתי הערכאות, ומי שמגיש את תביעת הגירושין מכריע בעצם על פי איזו גישה משפטית ידונו בתיק הגירושין.

שנית, חשוב להתכונן לגירושין מבחינת איסוף המסמכים. לא מעט פעמים מסמכים חשובים, הנחוצים להליכים המשפטיים השונים, ‘נעלמים’ לפתע לקראת הגירושין. בן הזוג שלכם עשוי להבריח מסמכים נחוצים, מתוך כוונה להקשות עליכם להוכיח את טענותיכם המשפטיות.

למשל, כאשר הגירושין מתרחשים על רקע בגידה או אלימות במשפחה, בן הזוג הבוגד או האלים עשוי להשמיד מסמכים שעשויים להצביע על מעשיו. כמו כן, בן זוג שמנהל עסקים רחוק מעיניכם עשוי להעלים מסמכים המלמדים על רכושו, מתוך רצון להתחמק מחלוקה שוויונית של הרכוש בגירושין.

מנגד, במידה ואתם אלה שעלולים להיחשד בבגידה או באלימות, כדאי לכם לוודא שלא יימצאו מסמכים שקריים שעלולים לסבך אתכם. בשורה התחתונה: בין אם אתה הצד שחושד ובין אם אתה הצד שעשוי להיחשד, חשוב מאד שתהיה היוזם ולא הנגרר. כאשר אתה היוזם, יש לך את האפשרות לדאוג באופן טוב ויעיל יותר לאינטרסים שלך.

ייעוץ משפטי

טיפ נוסף, וחשוב לא פחות, הוא לקבל ייעוץ משפטי. בכדי לדעת האם כדאי לכם להפתיע את בן הזוג בתביעת גירושין או להחליט ביחד איתו על הגירושין, בכדי לדעת האם להגיש את תביעת הגירושין בבית המשפט או בבית הדין, ובכדי לדעת אלו מסמכים עליכם לאסוף – אתם צריכים ידע משפטי. ידע משפטי הוא כוח.

לשם כך, מומלץ להיוועץ בעורך דין המתמחה בדיני משפחה – עוד בטרם אתם מבצעים צעדים בשטח. עורך הדין יבחן לעומק את פרטי המקרה הספציפי שלכם, ויוכל לגבש עבורכם את האסטרטגיה הנכונה.

*האמור באתר הליכי גירושין Lowforum נכתב על מנת לתת לגולש מידע ראשוני מקצועי – אך אינו מתיימר להיות מעודכן או מקיף. אין לראות באמור כתחליף לייעוץ משפטי והעושה זאת – עושה באחריותו.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2315790
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף