Lowforum_MainPic הליכי גירושין
Lowforum_MainPic הליכי גירושין
פנייה לייעוץ אישי



מהו הסכם גירושין בהסכמה?

הסכם גירושין הוא הפתרון הטוב ביותר עבור בני זוג המעוניינים להתגרש בקלות ובמהירות. במאמר הנוכחי אסביר מהו הסכם גירושין, מה הם הנושאים שנידונים בו, וכיצד יש לערוך אותו.

מהו הסכם גירושין בהסכמה?

גירושין בהסכמה או תביעת גירושין

בני זוג המעוניינים להתגרש צריכים להחליט האם הם מעוניינים לפנות להליך של תביעות הדדיות בערכאות המשפטיות, או שהם מעדיפים להגיע להסכמה הדדית בסוגיות שעומדות על הפרק ולחתום על הסכם גירושין.

יתרונה של תביעת גירושין מתבטא בכך שהתובע יכול לעמוד על זכויותיו המלאות, כולל החזר הוצאות משפט במידה והוא זוכה. זאת לעומת גירושין בהסכמה בהם, מטבע הדברים, כל צד מתפשר ומוותר על חלק מזכויותיו בכדי להגיע להסכמה.

אלא שישנו, כמובן, גם סיכוי להפסיד בתביעה. במקרה של הפסד, הצד המפסיד מפסיד לא רק את הזכויות שביקש לקבל, אלא גם את הכסף שהוציא עבור ההליכים המשפטיים השונים, ולעתים אף נפסקים כנגדו הוצאות משפט גבוהות.

גירושין בהסכמה קלים ומהירים יותר

גירושין בהסכמה, אפוא, יכולים להיות פתרון טוב עבור שני הצדדים. במקום לבזבז זמן, כסף ומשאבים על תביעות הדדיות, מתמקדים בני הזוג בשיתוף פעולה ובניסיון להגיע להסכמה הדדית בסוגיות העומדות על הפרק.

כך הם יכולים לסיים את הגירושין במהירות האפשרית ובלי מריבות וסכסוכים מיותרים, ולפתוח דף חדש בחייהם. יחד עם זאת, לא תמיד ניתן ליצור שיתוף פעולה בין הצדדים. במקרים רבים, בני הזוג כבר מצויים בתוך מערבולת של כעסים ודם רע, וקשה עד בלתי אפשרי להחזיר את הגלגל לאחור.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

הסכם גירושין

במידה והצדדים בוחרים להתגרש בהסכמה, עליהם לחתום על הסכם גירושין. הסכם הגירושין הוא בעצם מסמך בו חותמים הצדדים על ההסכמות ביניהם בכל הסוגיות הקשורות לגירושין.

החל מעצם ההסכמה להתגרש, עבור דרך סוגיות חלוקת רכוש, כתובה ומזונות אשה, וכלה בסוגיות מזונות ילדים, משמורת והסדרי ראייה.

בנוסף, מקובל להכניס להסכם הגירושין סעיף הקובע כי הערכאה המשפטית, אליה מוגש הסכם הגירושין, תהיה מוסמכת להכריע במחלוקות שיעלו בנוגע לפרשנות סעיפי ההסכם או בנוגע לשאלות שיצוצו במהלך השנים.

יש לאשר את הסכם הגירושין בבית הדין או בבית המשפט

הסכם גירושין זקוק לאישור של ערכאה משפטית – בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה – בכדי לקבל תוקף של פסק דין. מבחינה זו, הסכם גירושין שונה מהסכם רגיל.

בעוד הסכם רגיל הוא מסמך היונק את כוחו מעצם הסכמתם של החותמים עליו, ואין הוא זקוק לגושפנקא של ערכאה משפטית, הסכם גירושין אינו תקף מבחינה משפטית ללא אישור של ערכאה משפטית.

גירושין בהסכמה

הסיבה לכך נעוצה בסוגיות בהן עוסק הסכם הגירושין. הסכם הגירושין עוסק, בין השאר, בסוגיות הקשורות לילדים, ולהורים אין סמכות לקבל החלטה הנוגדת את טובתם של ילדיהם. בית המשפט או בית הדין, אפוא, עוברים על ההסכם ומוודאים שאינו נוגד את טובת הילד, ורק אז מאשרים אותו.

זאת ועוד, סוגיה מרכזית נוספת הנידונה בהסכם הגירושין היא סוגיית חלוקת הרכוש. החוק קובע כי רכוש של בני זוג מתחלק באופן שוויוני – אם לא שבני הזוג חתמו על הסכם ממון אשר אושר בבית המשפט או בבית הדין. מכאן שאם הסכם הגירושין לא אושר בערכאה משפטית, הסכמתם של בני הזוג על אופן חלוקת הרכוש אינה גוברת על הוראת החוק הקובעת שהרכוש מתחלק באופן שוויוני.

בשורה התחתונה:

הסכם גירושין הוא האופציה הטובה ביותר עבור בני זוג שרוצים לסיים את הנישואין בצורה חלקה ומהירה ובלי מריבות מיותרות. הסכם גירושין כולל את כל הסוגיות הנלוות לגירושין, ביניהן: מזונות, משמורת וחלוקת רכוש. את ההסכם יש לאשר בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה. לאחר אישור ההסכם, ניתן להתחיל בהליך הגירושין עצמם בבית הדין הרבני.

*האמור באתר הליכי גירושין Lowforum נכתב על מנת לתת לגולש מידע ראשוני מקצועי – אך אינו מתיימר להיות מעודכן או מקיף. אין לראות באמור כתחליף לייעוץ משפטי והעושה זאת – עושה באחריותו.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2315790
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף