Lowforum_MainPic הליכי גירושין
Lowforum_MainPic הליכי גירושין
פנייה לייעוץ אישי



איך לשכנע את ההורים להתגרש

מערכות יחסים רבות בין בני זוג, נקלעות לעיתים למשבר. יש שיוצאים ממנו מחוזקים ומערכת היחסים מתהדקת, ויש שיוצאים מן המשבר באמצעות פתיחת תהליך גירושין.

חשוב לזכור כי תהליך גירושין סוחף לתוכו לא רק את בני הזוג עצמם, אלא אף את הסביבה הקרובה ובראש וראשונה את ילדי בני הזוג.

ילדים אלו הנאלצים לחיות בתא משפחתי שיסודותיו רעועים, סובלים סבל ניכר הבא לידי ביטוי בהתנהגויות מוחצנות, בהסתגרות חברתית ובשלל אלמנטים חיצוניים אחרים, לפי גילם של הילדים והתפתחותם השכלית.

תוכן עניינים

ילדים אלו ניצבים לעיתים בפני השאלה האם ואיך לשכנע את ההורים להתגרש. האם זהו בכלל תפקידם של הילדים לנקוט צד בתהליך הגירושין ולייעץ להורים איך להתגרש? האם לשאלה “איך להתגרש” ישנה השפעה על חיי הילדים?

איך להתגרש בהסכמת הילדים?

כפי שנאמר לעיל, תהליך גירושין משפיע על כל המעגלים הקרובים של בני הזוג, בתוכם כמובן הילדים.

כאשר תהליך הגירושין מתנהל בהסכמה הדדית בין בני הזוג, מתוך כבוד הדדי ומתוך דאגה משותפת להמשך קיומו של התא המשפחתי, אזי מציאות זו משפיעה באורח חיובי על יחסם של הילדים להוריהם, כיוון שאלו נוכחים לדעת כי טובתם היא המדריכה את אופן התנהלות ההורים וכי תהליך הגירושין אינו מחריב את הרקמה המשפחתית העוטפת אותם.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מחקרים שנעשו בשאלת מעורבותם של ילדים בהחלטת הוריהם להתגרש העלו את הממצאים הבאים:

  1. ילדים שהביעו רעיונות ויוזמות בשאלה איך לשכנע את ההורים להתגרש, גילו חוסן נפשי רב יותר כאשר תהליך הגירושין הפך לעובדה מוגמרת והיו מוכנים בצורה טובה יותר לחשיפתם לתהליך זה.
  2. יחד עם זאת מציינים עורכי המחקר, כי מעורבות יתר של הילדים בתהליך שקדם להחלטת הגירושין של ההורים, עלולה לגרום לגישה התפתחותית שאינה בריאה לחיי הילדים בכל הקשור לנישואין, שכן “יצירתיות” ברעיונות השכנוע של ההורים להתגרש, מעוררת אצל הילדים תגובות וחשיפה לא בריאה בהכנה לחיי משפחה תקינים.

שאלת חשיפתם של הילדים לתהליכי טרום גירושין, תלויה כמובן באופים ובטבעם של הילדים הנגזרת מגילם.

האם ניתן להתגרש ועדיין להשאיר ילדים בריאים?

לאחר שבחנו את שאלת מעורבותם של הילדים בתהליכי טרום גירושין, חשוב לדעת כי כל ההסכמות המעוגנות בהסכם הגירושין, עשויות או עלולות להשפיע על בריאותם הנפשית והפיזית של הילדים.

לדוגמה, אם הסדרי הראייה שהוסכמו בין ההורים, משאירים מספיק זמן לכל אחד מהם למצוא לעצמו את זמן האיכות עם הילדים, הרי שההשפעה ומעורבות ההורים בחיי ילדיהם תימשך, והעובדה שהם גרושים, תורגש פחות.

ככל שתישמר המסגרת המשפחתית שהייתה לפני הגירושין, אזי גם הילדים יתרגלו ויפנימו את המציאות החדשה בצורה טובה יותר ובריאה יותר.

אם ההורה המשמורן שומר על כבודו של בן הזוג הגרוש, אזי הפגנת כבוד זו מסייעת ויוצרת הזדהות לילד ללכת בעקבות ההורה המשמורן ואף הוא ישמור על כבודו של ההורה השני, למרות שזה אינו גר עימו ואין לו השפעה יום יומית על אורח חייו.

יצוין כי בניגוד לעבר שבו הייתה קיימת ההנחה כי טובתו של הילד מכתיבה מגורים עם האם, הגישה השלטת כיום היא כי תפקידו של האב ונוכחותו בחיי הילד אינם פחותים מזה של האם. למעשה השיקול הדומיננטי כיום הוא רצונו של הילד היכן לשהות.

אף להסדרים הכלכליים המעוגנים בהסכם הגירושין, ישנה השפעה על הילדים. כאשר ההסדר הכלכלי מקפח את אחד הצדדים באופן שבואו של הילד לשהות אצלו אינו מקבל את מלוא תשומת הלב וההענקה, בשל קשיים כלכליים, הרי שהילד עלול לפתח טינה ולחוש איבה כלפי הצד שכנגד.

לכן גם בתחום זה חשוב לזכור את הנפשות הנמצאות בצילו של תהליך הגירושין ולדאוג עד כמה שניתן לרווחתו הנפשית והפיזית של הילד, בשהותו אצל מי מהוריו.

 איך להתגרש כאשר הילדים קטינים?

האם קיים גיל ילדים “מומלץ” לפתיחת תהליך גירושין? ככלל, ניתן לחלק את השפעת הגירושין על הילדים, לפי גילם הכרונולוגי:

  1. גיל ינקות – מסתבר כי שינויים משמעותיים כמו גירושין באים לידי ביטוי גם אצל תינוקות וילדים קטנים מאוד, בצורה של אי רוגע והתנהגויות המביעות חרדה. כיוון שקשה בגיל זה לזהות את הגורמים לתסמינים אלו, הרי שהמעקב אחר הילדים הוא הכרחי.
  2. גיל בית הספר – כאשר הילדים גדלים מעט ונכנסים למערכת לימודית, אזי חשיפתם ומעורבותם בגירושים של הוריהם עלולים להשפיע עליהם באופן של החצנת התנהגות, התקפי אלימות ולעיתים אף אימוץ התנהגות המאפיינת תינוקות וילדים רכים.
  3. גיל ההתבגרות – ילדים בגיל ההתבגרות הנמצאים בעיצומו של תהליך גירושין של ההורים, עלולים להפגין רגשות בלבול, קשיים חברתיים ולימודיים והתפרצויות זעם. יחד עם זאת, ילדים בגיל ההתבגרות הבוגרים מבחינה רגשית, עשויים למנף תקופה זו ולפתח את עצמאותם ותכונותיהם שלא באו לידי ביטוי עד כה.

לסיכום: ילדים המתחבטים בשאלה איך לשכנע את ההורים להתגרש, עלולים למצוא עצמם ניזוקים בטווח הארוך בשל מעורבותם המתבצעת על קרקע לא בשלה מספיק.

השאלה איך להתגרש חייבת לקחת בחשבון את טובת הילדים ואת רווחתם ולהטמיע את ההכרה בכך בכל סעיף וסעיף בהסכם הגירושין, בין אם כלכלי ובין אם מדובר בהסדרי משמורת.

*האמור באתר הליכי גירושין Lowforum נכתב על מנת לתת לגולש מידע ראשוני מקצועי – אך אינו מתיימר להיות מעודכן או מקיף. אין לראות באמור כתחליף לייעוץ משפטי והעושה זאת – עושה באחריותו.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2315790
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף