Lowforum_MainPic הליכי גירושין
Lowforum_MainPic הליכי גירושין
פנייה לייעוץ אישי



תביעת גירושין [מדריך משפטי, 2023]

הגעתם להחלטה הקשה שאתם רוצים להתגרש, אבל אינכם יודעים כיצד להתחיל. השאלות הרבות מתחילות לצוץ בראשכם ואתם תוהים אילו טפסים יש להגיש? למי מגישים תביעות גירושין? מה עליכם לכלול בתביעה? ואיך מתמודדים עם כל ההליך המורכב?

עליכם לדעת שאתם לא לבד, זוגות רבים שבוחרים להתגרש מתקשים לפלס את דרכם בתוך ההליך המורכב של הגירושין. חשוב לנו לספק עבורכם מענה מקצועי על כל התהיות והשאלות הרבות שעולות בכם.

תוכן עניינים

איך מגישים תביעת גירושין?

תביעת גירושין נפתחת בהגשת בקשה ליישוב סכסוך לבית המשפט לענייני משפחה או לבית הדין הרבני. יישוב הסכסוך הוא הליך גישור חובה בטרם להגשת תביעות גירושין, בו מנסים להגיע להסכמות בין בני הזוג. במהלך תקופת יישוב הסכסוך מתקיימת תקופת “עיכוב הליכים” בה בני הזוג מנועים מלהגיש תביעות לערכאות השיפוטיות בנושאים הקשורים לגירושין, למעט מספר חריגים מצומצם.

מתי מגישים תביעת גירושין?

בתום הליך יישוב הסכסוך. חשוב לדעת שלמי שהגיש את הליך יישוב הסכסוך יש זכות במשך 15 ימים להגיש תביעת גירושין, ובתקופה זו הצד השני מנוע מהגשת תביעותיו. אם מגיש הליך יישוב הסכסוך לא הגיש תביעה במשך 15 ימים, רשאי הצד השני להגיש הוא תביעת גירושין לערכאה השיפוטית בה יבחר להגיש.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מה כוללת תביעת גירושין?

תביעת גט – מתן הגט יתאפשר בבית הדין הרבני בלבד לו סמכות ייחודית בכל הנוגע לגירושין בין יהודים. במעמד תביעת הגט בית הדין הרבני ידון גם בתביעת הכתובה.

מזונות אישה – גבר חייב במזונות אישה ניתן להגיש במהלך הנישואין ועד למתן הגט. כלומר לאחר הגירושין כדת וכדין, לא ניתן להגיש תביעת מזונות אישה, אלא רק עד למתן הגט.

תביעת מזונות – תביעה זו תוגש לבית המשפט לענייני משפחה, אלא אם יש הסכמה של כל הצדדים לדון בכך בבית הדין הרבני. בתביעה זו יוסדר תשלום המזונות לסיפוק צרכי הילדים, והיא תתבסס על השתכרות של כל אחד מההורים, צרכי הילדים וזמני השהות של כל אחד מההורים עם הילדים.

תביעת חלוקת אחריות הורית (“משמורת”) וחלוקת זמני שהות – בתביעה זו תדון הערכאה השיפוטית בחלוקת האחריות ההורית בין ההורים ובזמנים בהם הילדים ישהו עם כל אחד מהוריהם. חשוב לדעת שבשנים האחרונות בית המשפט לענייני משפחה לא פוסק “משמורת”, והאחריות ההורית מוטלת על שני ההורים. עיקר התביעה מתייחס לזמנים בהם ישהו ההורים עם כל אחד מהילדים.

תביעת איזון רכוש – תביעה לחלוקת הרכוש בין הצדדים ופירוק שיתוף הרכוש המשותף של בני הזוג. התביעה תעסוק בכל הרכוש שנצבר לצדדים במהלך חייהם המשותפים, ועשויה לכלול בין היתר, נדל”ן, רכבים, מיטלטלין, חשבונות בנק, מניות, זכויות מעבודה כגון פנסיה, קופות גמל ואף נכסים שאינם פיזיים, כגון “מוניטין” אותם צבר אחד הצדדים מפיתוח הקריירה שלו.

היכן מגישים תביעת גירושין?

תביעת גירושין תוגש לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה הסמוך למקום המגורים האחרון של הצדדים, להם סמכות מקבילה לדון בעניינים הכרוכים בגירושין.

את הערכאה השיפוטית יקבע הצד שהגיש ראשון את הליך יישוב הסכסוך, אם יגיש תביעה לאחת הערכאות ב-15 הימים שלאחר תום יישוב הסכסוך ותקופת עיכוב ההליכים. במקרה שאותו הצד לא יגיש תביעותיו בתוך 15 הימים, יוכל כל אחד מהצדדים להגיש תביעותיו לערכאה אותה יבחר, והראשון שיגיש את התביעה יקבע את הערכאה בה ידון ההליך.

מהו טופס תביעת גירושין?

טופס תביעת גירושין הוא טופס שניתן להגיש לבית הדין הרבני באופן ידני או באופן מקוון, שכולל את כל הפרטים של הצדדים ואת כל התביעות אותן מגיש התביעה מבקש לכרוך לתביעת הגירושין.

מהי תביעת גירושין כרוכה?

על מנת לדון בבית הדין הרבני בנושאים הנלווים לתביעת הגירושין, יש לכרוך אותם לתביעת הגירושין. על מנת לכרוך עניין לתביעת הגירושין יש לכרוך אותו במפורש, ולהוכיח שהצד שביקש לכרוך את התביעה מעוניין לדון בה בבית הדין הרבני ושהוא מעוניין להתגרש בכנות.

להליך הגירושין ניתן לכרוך תביעה למזונות אישה, תביעת איזון רכוש, ותביעת חוב מזונות עבר על קטינים. בנוסף ניתן לכרוך, בהסכמת הצדדים גם תביעה למזונות קטינים. חשוב לדעת שאין צורך לכרוך תביעת כתובה ותביעה לזמני שהות שנדונות כחלק מהליך הגירושין.

מה ההבדל בין תביעת גירושין בבית הדין לבית המשפט לענייני משפחה?

להחלטה היכן לפתוח את הליך הגירושין, אם בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני, יכולה להיות השפעה רבה על ההליך כולו.

בית הדין הרבני יפסוק בהתאם לתפיסת עולמו הדתית, ועל אף שהוא מחוייב לחוקים האזרחיים, פעמים רבות בית הדין יפרש את החוק באופן שתואם לערכיו הדתיים.

לעומת זאת בית המשפט לענייני משפחה מנסה לקדם ערכים אחרים של חופש ושוויון, ולפיכך פעמים רבות התוצאה תהייה שונה באופן משמעותי אם ההליך יתקיים בערכאה שיפוטית זו.

תביעות גירושין – דוגמאות להורדה

לנוחותכם, להתרשמותכם ולשימושכם – הכנו עבורכם דוגמאות לתביעות גירושין:

דוגמא לתביעת גירושין כתב תביעה אחריות הורית וזמני שהות

דוגמא לתביעת גירושין כתב תביעה לאיזון רכוש בין בני זוג

דוגמא לתביעת גירושין כתב תביעה למזונות

תביעת גירושין בליווי עורך דין לענייני משפחה

בשורה התחתונה תביעת גירושין היא תביעה מורכבת, שכוללת את ענייני הגירושין וכל הנלווה לפירוק קשר הנישואין, לרבות ענייני ילדים ורכוש. ההחלטה היכן וכיצד כדאי להגיש תביעת גירושין, הן החלטות מקצועיות אסטרטגיות שיש לבחון בהתאם כל מקרה לגופו.

עורך דין לענייני משפחה שבקיא בתחום יסייע לכם להבין את ההשלכות של פנייה לכל אחת מהערכאות השיפוטיות בהתאם לנסיבות שלכם, לבחור בערכאה שתמצה את מירב הזכויות שלכם, ולהמנע מטעויות שיעלו לכם כסף רב.

*האמור באתר הליכי גירושין Lowforum נכתב על מנת לתת לגולש מידע ראשוני מקצועי – אך אינו מתיימר להיות מעודכן או מקיף. אין לראות באמור כתחליף לייעוץ משפטי והעושה זאת – עושה באחריותו.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2315790
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף