Lowforum_MainPic הליכי גירושין
Lowforum_MainPic הליכי גירושין
פנייה לייעוץ אישי



גירושין בהיריון – מה שחשוב שתדעי [מדריך משפטי]

גירושין הם חוויה קשה מלאה בטלטלות, ועל אחת וכמה כאשר הם מתרחשים בתקופת ההיריון. ההיריון מביא איתו שמחה והתרגשות, אך גם חששות רבים מפני הלא נודע. שילוב של גירושין בהיריון יכול להיות עוצמתי וקשה.

גירושין בהיריון – מה שחשוב שתדעי [מדריך משפטי]

גירושין בהיריון מביאים עימם התמודדויות שונות מעט מגירושין בכל תקופה אחרת, וחשוב להערך לכך מבעוד מועד. ידע הוא כוח, וכדאי לרכוש את הידע עוד בטרם נכנסים לתהליך הגירושין. לפנייך מאמר משפטי מקצועי עם כל מה שחשוב שתדעי על גירושין בהיריון.

תוכן עניינים

האם ניתן לקבל גט בהיריון?

אין מניעה הלכתית על מתן גט בהיריון, ובאופן עקרוני ניתן לקבל גט בהיריון. יחד עם זאת, בית הדין הרבני לא נוטה למהר לאפשר מתן גט בהיריון, והוא יטה יותר לנסות לשכנע את בני הזוג להשכין שלום בית, ולדחות את הגירושין עד לאחר הלידה לפחות.

על כן כאשר אין הסכמה על גירושין, ואחד מבני הזוג מבקש שלום בית, הסיכוי שבית הדין הרבני ימליץ על מתן גט הוא נמוך ביותר, וינתן במקרים חריגים ביותר. מנגד כאשר יש הסכמה בין שני בני הזוג על הגירושין ומתן הגט, הסיכוי לקבל גט במהלך ההיריון הוא גבוה יותר.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

האם ניתן להינשא מחדש לאחר הגירושין בהיריון?

אישה יהודייה המבקשת להינשא כדת משה וישראל, נדרשת להמתין לאחר הגירושין 3 חודשים בטרם תינשא מחדש, על מנת לוודא שלא התעברה מהגרוש, בתקופת נישואיהם.

לעומת זאת, כאשר אישה מתגרשת בהיריון או בתוך תקופת ההנקה, היא נדרשת ככלל, להמתין 24 חודשים מלידת התינוק, על מנת להינשא מחדש. תקנת חז”ל זו, מטרתה למנוע מהאישה לחדול מסיבות שונות להניק את התינוק לפחות עד גיל שנתיים.

האם ניתן לקבל מזונות בהיריון?

במהלך ההיריון ישנן בדיקות רפואיות שונות ורבות שאת נדרשת לעבור. חלקן ממומנות בסל הבריאות, ועל חלקן תאלצי לשלם מכיסך הפרטי. במקרה שהאב מסרב להשתתף בנטל הכלכלי הכרוך בבדיקות הרפואיות במהלך ההיריון, ניתן בהחלט להגיש בקשה להחזר הוצאות עבור הבדיקות הרפואיות.

האם כדאי לערוך הסכם גירושין בהיריון?

בהחלט. ראשית הסיכוי לקבל גט במהלך תקופת ההיריון יהיה גבוה בהרבה כאשר מדובר בהליך גירושין בהסכמה. שנית, הדרך הטובה ביותר להתגרש בהיריון היא באמצעות הסכם גירושין, וצמצום המאבקים. היריון הוא תקופה רגישה, לאם ולעובר, מניעת חיכוכים שעשויים להתארך לאחר לידת התינוק, תאפשר לכם להתחיל בחייכם החדשים באופן הטוב ביותר, לכם ולתינוק שלכם.

הסוגיות בהסכם גירושין בהיריון יהיו דומות לסוגיות בהסכם רגיל, ולהן יתווספו נושאים הרלוונטיים לתקופת ההיריון, הלידה, ולזמן הסמוך לאחר לידת התינוק.

מה הם הדגשים להסכם גירושין בהיריון?

הסדירו את אופי זמני השהות עם הרך הנולד

במרבית המקרים, הרך הנולד יהיה תלוי יותר באם, לפחות בחודשי חייו הראשונים, ובפרט כאשר מדובר בתינוק יונק.

הסדירו את זמני השהות עם הרך הנולד באופן הדרגתי. התחשבו בצרכי הילד בתקופת חייו הראשונה, ותדאגו לכך שהילד יזכה לראות גם את אביו בתקופה זו. בהמשך, ניתן לקבוע הרחבה מדורגת של זמני השהות, שתכלול זמני שהות רחבים יותר עם האב, וחלוקה שווה של זמני השהות.

הסדירו את חלוקת נטל התשלומים בתקופת ההיריון

תקופת ההיריון כוללת בדיקות רבות, היעדרויות תכופות מהעבודה, קניית ציוד שיכול להקל עלייך בהיריון, רכישת תרופות או תוספים וכו’. מומלץ להסדיר בהסכם הגירושין את נטל חלוקת התשלומים עבור הוצאות אלה בתקופת ההיריון.

הסדירו את חלוקת נטל התשלומים עם לידת התינוק

עם לידת התינוק, תאלצו לרכוש חפצים רבים לרך הנולד, החל מריהוט חדרו, דרך האביזרים הרבים לשימוש התינוק, וכלה בתשלומים עבור שירותים שונים עם לידת התינוק, כגון דולה, יועצת הנקה, מכשירי עזר ללידה, קורסי הכנה ללידה וכדומה.

מומלץ להסדיר בהסכם הגירושין אילו הוצאות ישולמו על ידי כל צד בנפרד, ואילו הוצאות תישאו במשותף. כמו כן הסדירו את נטל חלוקת התשלומים, וכיצד הוא יקבע, האם תשאו בתשלומים בחלקים שווים, או באופן יחסי למשכורת וכו’.

קחי בחשבון שיתכן שהכנסתך תקטן אם תבחרי לא לחזור לעבודה עם תום חופשת הלידה בתשלום, או לחזור למשרה חלקית בלבד. מומלץ לשקלל שיקול זה, גם כן בנטל נשיאת התשלומים, עם לידת התינוק.

מומלץ להסדיר בהסכם הגירושין אילו הוצאות ישולמו על ידי כל צד בנפרד

הסדירו מזונות קטינים ייחודיים לרך הנולד

זכרו כי צרכיו של תינוק הם שונים מצרכי ילד בוגר. מומלץ לקבוע מנגנון תשלום מזונות שוטפים הדרגתי. כאשר בתחילת חייו של התינוק צרכיו עשויים להיות גבוהים יותר, ולהצטמצם בהדרגה.

גירושין בהיריון – קשה אך אפשרי

בשורה התחתונה, גירושין בהיריון הם חוויה לא פשוטה, אך אפשרית. אם הגעת למסקנה שאין מנוס מלהתגרש ושאין טעם להמתין עד לאחר הלידה, נסי לפעול ככל הניתן לצורך גירושין בהסכמה. הסכם גירושין בהיריון, יכלול את כל הנושאים הרלוונטיים לתקופת ההיריון ולתקופה הראשונה שלאחר הלידה, ויאפשר לכם לצלוח את התקופה הקשה, על הצד הטוב ביותר.

*האמור באתר הליכי גירושין Lowforum נכתב על מנת לתת לגולש מידע ראשוני מקצועי – אך אינו מתיימר להיות מעודכן או מקיף. אין לראות באמור כתחליף לייעוץ משפטי והעושה זאת – עושה באחריותו.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2315790
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף