Lowforum_MainPic הליכי גירושין
Lowforum_MainPic הליכי גירושין
פנייה לייעוץ אישי



איך מגישים תביעת גירושין? (מדריך משפטי)

הליך הגירושין בישראל מורכב ממספר הליכים, ומתנהל בשתי ערכאות משפטיות מקבילות – בית הדין הרבני, ובית המשפט לענייני משפחה. נשואים רבים בישראל העומדים בפני הליך גירושין, אינם יודעים איך מגישים תביעת גירושין.

איך מגישים תביעת גירושין? (מדריך משפטי)

היכן מתגרשים בישראל? מהם שלבי הליך תביעת הגירושין? אילו תביעות ניתן להגיש במסגרת תביעת הגירושין? והאם ניתן להתגרש בהסכמה? ערכנו עבורכם מדריך משפטי מקצועי, שיתן מענה על השאלות החשובות שלכם בנוגע לתביעת גירושין.

תוכן עניינים

היכן מתגרשים בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה?

תביעת גירושין יש להגיש לבית הדין הרבני, שהוא בעל הסמכות הבלעדית לדון בגירושין בין בני זוג יהודים שנישאו.

התביעות הנלוות לגירושין הן בסמכות מקבילה של בית הדין הרבני ובית המשפט לענייני משפחה. הסמכות לדון בתביעות הנתונות בסמכות מקבילה, נקבעת בהתאם לבחירה של בן הזוג הראשון שהגיש את התביעות.

המשמעות של גירושין בכל אחת מהערכאות המשפטיות, על תוצאות ההליך, היא רבה. בעוד בית הדין הרבני פוסק על פי עקרונות ההלכה היהודית, בית המשפט לענייני משפחה מחוייב לעקרונות השוויון והצדק.

לכן, השאלה באיזו ערכאה משפטית עדיף לכם לדון היא שאלה מורכבת, שיש לבחון בהתאם לכל מקרה לגופו. רק לאחר שתבחנו את כל השיקולים, ניתן יהיה לקבוע איפה כדאי לכם לנהל את הליך הגירושין כולו.

פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מהם שלבי הליך תביעת הגירושין?

יישוב סכסוך בין בני זוג

בטרם ניתן להגיש תביעת גירושין, החוק מחייב להגיש קודם כל בקשה ליישוב סכסוך בין בני זוג. הליך יישוב הסכסוך מעכב את הליכי הגירושין בערכאות השיפוטיות, ומטרתו לנסות ליישב את הגירושין, באמצעות גישור והסכמה.

הגשת התביעות הנלוות לגירושין

לאחר תום הזמן הקבוע בחוק, אם הליך יישוב הסכסוך לא צלח, תוכלו להגיש את התביעות הנלוות לגירושין, לערכאה השיפוטית אותה תבחרו. למי שהגיש את בקשת יישוב הסכסוך, נתונה זכות בלעדית במשך 15 ימים לבחור בערכאה השיפוטית בה הוא מעוניין שיתנהל ההליך. לאחר תום 15 הימים, שני הצדדים יכולים להגיש את התביעות לערכאה השיפוטית בה הם מבקשים שיתנהל ההליך, כשהראשון שיגיש את התביעות, הוא שיבחר היכן יתנהל ההליך.

ניהול הליכי הגירושין

ניהול הליך הגירושין יכול לקחת מספר שנים והוא כולל הליכים מרובים, ביניהם, הגשת כתבי טענות, בקשות, דיונים, הצגת ראיות, ומתן פסק הדין.

מה כוללת תביעת הגירושין?

תביעת גט וכתובה

תביעת הגירושין כוללת קודם כל את הסדרת הגירושין הרשמית, באמצעות גט כשר. בני זוג יהודים שנישאו, בין אם כדת וכדין ובין אם בנישואין אזרחיים, חייבים להתגרש באמצעות טקס גט. על מנת להתגרש בני הזוג חייבים להסכים על הגירושין או להוכיח עילה המחייבת בגירושין.

בנוסף, עם הגירושין עומדת לאישה הזכות לפדות את כתובתה, וזאת כל עוד אין עילה השוללת ממנה זכות זו. כמו למשל, במקרים בהם האישה בגדה, עזבה את הבית וכו’.

תביעה למזונות אישה

עד למתן הגט באופן רשמי, אישה זכאית לקבל מהגבר תשלום מזונות אישה, וכל עוד לא נשללה זכותה למזונות. כמו למשל במקרים בהם האישה בגדה, האישה מסרבת לקיים יחסי מין ללא סיבה המצדיקה זאת וכו’.

תביעה לזמני שהות עם הילדים

אם יש לבני הזוג ילדים, תביעת הגירושין תכלול גם תביעה לחלוקת זמני השהות של הילדים עם ההורים.

זמני השהות עם הילדים יקבעו בהתאם לטובת הילד. בהעדר הסכמה בין ההורים, בית המשפט יבקש תסקיר מטעם הרווחה. נקודת ההנחה היא שיש לקבוע חלוקה שוויונית של זמני השהות בין הילדים וההורים, ככל האפשר.

תביעה למזונות

תביעת הגירושין תכלול בנוסף במקרה שלבני הזוג יש ילדים, תביעת להסדרת תשלומי המזונות עבור הילדים, על מנת להסדיר את חלוקת הנטל בכלכלת הילדים.

חשוב לדעת שחובת המזונות עד גיל 6, מוטלת על אב יהודי באופן בלעדי, בהתאם לצרכי הילדים, ובכפוף לזמני השהות עימם. חובת המזונות לילדים מעל גיל 6, מוטלת על שני ההורים, בהתאם לצרכי הילדים, בהתחשב בהפרשי השכר בין ההורים, ובכפוף לזמני השהות של כל אחד מההורים עם הילדים.

תביעת הגירושין תכלול בנוסף במקרה שלבני הזוג יש ילדים, תביעת להסדרת תשלומי המזונות

תביעה לחלוקת רכוש בין בני זוג

תביעת הגירושין כוללת גם תביעה לחלוקה ואיזון הרכוש בין בני הזוג. הרכוש המשותף שצברו בני הזוג במהלך חיי הנישואין, יחולק ביניהם באופן שווה, כל עוד הם לא ערכו ביניהם הסכם המורה אחרת.

יחד עם זאת במקרים חריגים, רשאי בית המשפט להורות על חלוקה שאינה שוויונית. למשל במקרים בהם אחד מבני הזוג הבריח רכוש, במקרים של פער כלכלי משמעותי ביותר וכו’.

האם ניתן להתגרש בהסכמה?

בהחלט ניתן ואף רצוי מאוד, להתגרש בהסכמה, בכל שלב בהליך הגירושין. החל משלב ההחלטה על הגירושין, דרך שלב יישוב הסכסוך בטרם הוגשו תביעות הגירושין, וכלה בשלב הדיונים בערכאות השיפוטיות.

ככל שתקדימו להחליט להתגרש בהסכמה, כך תחסכו זמן, כסף ומלחמות מיותרות, וכך גם ייטב לילדים שלכם, שלא יאלצו לחזות בהוריהם מתכתשים ביניהם עד לגירושין.

הגיעו להסכמה וחסכו זמן כסף ומאבקים

בשורה התחתונה, תביעת גירושין כוללת את כל הסוגיות הנלוות לגירושין, לרבות מזונות ילדים, זמני שהות, חלוקת רכוש, מתן הגט, תשלום הכתובה ותשלום מזונות אישה. את התביעות יש להגיש לאחת מהערכאות השיפוטיות, בהתאם לבחירה של מי שהגיש ראשון את התביעות.

זכרו שבכל שלב בהליך הגירושין, אתם רשאים להגיע ביניכם להסכמות, שייתרו את ההליכים המשפטיים, ויחסכו לכם זמן, כסף ומאבקים.

*האמור באתר הליכי גירושין Lowforum נכתב על מנת לתת לגולש מידע ראשוני מקצועי – אך אינו מתיימר להיות מעודכן או מקיף. אין לראות באמור כתחליף לייעוץ משפטי והעושה זאת – עושה באחריותו.

לייעוץ מקצועי ראשוני ללא התחייבות 077-2315790
פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

מידע חשוב נוסף